Pages

Saturday, March 24, 2012

BERSAHABAT DENGAN JIN


Adakah ianya dibenarkan dalam Syariat Islam, Jika boleh adakah ianya mendatangkan manfaat? Bersahabat dengan sesame manusia pun terkadang wujud masalah, apatah lagi bersahabat dengan jin, yang sememangnya berlainan kejadiannya.

Ada sebahagian orang yang tersesat kerana pemikiran yang salah tentang jin, sehubungan dengan kewujudan, asal-usul, perkahwinan, kemampuan, tempat tinggal mereka dan pelbagai masalah yang bersifat khusus tentang Jin, Iblis,Ifrit dan Syaitan.

Pastinya kita harus melihat dan menyedari pada beberapa hakikat nyata, iaitu:

·         Tidak ada tempat untuk  mendustakan kewujudan jin.
·         Jin diciptakan sebelum penciptaan manusia.
·         Jin berkahwin sesamanya dan beranak-pinak.
·         Jin meninggal dunia seperti manusia.
·         Jin menetap di rumah manusia, rumah kosong, bukit, gunung, gaung, hutan, laut, tanjung, perkuburan, tempat-tempat sampah-sarap, tempat najis dan jamban.
·         Jin tidak berada di tempat-tempat yang di dalamnya biasa disebut nama Allah dan dibacakan Al-Quran.
·         Jin memiliki kemampuan untuk membentuk dirinya dalam pelbagai bentuk.
·         Sebenarnya jin merupakan makhluk yang lemah.
·         Jin dibebani kewajipan (mukallaf) seperti manusia.
·         Setiap manusia memiliki pendamping daripada golongan jin.
·         Tujuan dan matlamat jin (syaitan) ialah menjerumuskan manusia dalam kemuysrikan.
·         Jin merayau-rayau pada waktu maghrib.

 
CARA BERSAHABAT DENGAN JIN

Bagaimanakah cara bersahabat dengan jin? Ada orang yang mengatakan, cara untuk bersahabat dengan jin ialah melalui pertapaan 40 hari 40 malam tidak makan dan tidak minum. Sebahagian lagi ada yang mengatakan naik ke puncak bukit ataupun masuk ke minum. Sebahagian lagi ada yang mengatakan naik ke puncak bukit ataupun masuk ke tengah hutan seorang diri sambil menyebut-nyebut nama jin. Ada pula yang mengatakan  dengan cara mem-bakar kemenyan dan melalui upacara jampi serapah. Kesemua cara ini ada dilakukan orang sama ada berjaya ataupun tidak.

Bagaimanapun Islam tidak membenarkan cara-cara tersebut, kerana ia akan memesongkan akal fikiran manusia di samping tidak adamanfaatnya sedikit pun. Lagi pun , jin itu sebenarnya yang lebih takut kepada manusia berbanding takutnya manusia kepada jin sebahagian yang dijelas-kan olaeh Imam Mujahid:

"Sesungguhnya jin-jin itu sama takut kepada manusia sebahagian manusia itu takut kepada jin." Imam Harun bin Abdullah Al-Bazzar pernah meriwayatkan suatu kisah yang dialami Abu Syura'ah,katanya:

"Pada suatu malam Syeikh Yahya bin Al-Jazzat melihat aku sedang ketakutan, sehingga aku tidak berani memasuki lorong. Maka beliau berkat, "Sesungguhnya sesuatu yang kamu takuti itu lebih takut kepada mu." Ada riwayat lain oleh Ishak bin Ibrahim dari Muhammad bin Jabir dan Hamad dari Mujahid, katanya:

"Jin itu lebih takut kepada manusia berbanding takutmu kepada jin. Oleh itu bila kamu diganggu jin, maka janglah kamu lai. Sebab bile engkau lari ketakutan, maka jin itu akan menjadikan dirimu sebagai kenderaan-nya."

Oleh itu jelaslah bahawa jin sebenarnya takut kepada manusia. Untuk lebih jelasnya berikut adalah beberapa keterangan Al-Qur'an berhubung dengan tanduknya jin kepada manusia.

"Dan kami telah tunduk-kan (kepada Sulaiman) segolongan syaitan-syaitan yang menyelam (ke dasar laut) untuk mengerjakan perintahnya; dan adalah Kami memelihara meraka itu." (Al-Anbiya':82)

"Dan dihimpunkan untuk Sulaiman terteranya dari jin, manusia dan burung, lalu meraka itu berbaris dengan tertib.:" (An-Naml:7).

"Dan sebahagian dari jin ada yang bekerja di bawah kekuasaan (Sulaiman) dengan izin Tuhannya. Dan sesiapa yang menyimpang di antara mereka dari perintah Kami, Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala. Jin-jin itu membuat untuk Sulaiman apa yang dikehendakinya dari bangunan-bangunan yang tinggi dan patung-patung dan periuk yang tetap (berada di atas bangku). Bekerjalah hai keluarga Daud untuk bersyukur." (Saba: 12-13).

Setelah dibuka, ternyata isinya adalah jin yang terus menyatakan taubatnya kepada Nabi Sulaiman yang menghukumnya.